De start van een onderneming

De voorbereiding

Bij het starten van een bedrijf komen veel vragen op u af. De kans op succes is groter als u goed voorbereid van start gaat met uw eigen bedrijf. Loop daarom onderstaande stappen door zodat u niets over het hoofd ziet. Bij al deze punten zijn wij u graag behulpzaam en kunnen wij u adviseren. In welke fase u ook zit van de start van uw onderneming: wij raden u om contact met ons op te nemen voor een vrijblijvende kennismaking.

Mensen die een eigen onderneming willen starten kunnen sinds medio januari 2009 makkelijker geld lenen bij banken. Daartoe is door het Ministerie van Economische Zaken een fonds opgericht voor kredietverlening aan beginnende ondernemers. Het fonds wordt beheerd door Qredits (Microkrediet in Nederland). Qredits is een landelijke samenwerking van banken (ABN AMRO, Fortis, ING en de Rabobank) en het ministerie van Economische zaken.

Starters die een goed bedrijfsplan hebben, maar geen lening kunnen krijgen bij een bank kunnen sinds medio januari 2009 via dit fonds maximaal €35.000 lenen. Sinds 15 september 2011 is dit bedrag verhoogd naar €50.000.

Op 1 augustus 2013 is besloten de hoogte van het microkrediet opnieuw te verhogen. Vanaf deze datum kunnen kleine ondernemers bij Qredits terecht voor een microkrediet tot €100.000. Tevens kunnen ondernemers zich inschrijven voor een coachingstraject bij Qredits.


Stappenplan

1. Marktverkenning

U denkt dat u een gat in de markt gevonden heeft. Maar is dat ook echt zo? Marktonderzoek geeft zicht op actuele product- en verkoopcijfers, brengt groeikansen van de branche in beeld en kan trends en ontwikkelingen signaleren die van invloed kunnen zijn op uw idee.

Aandachtspunten:

  • Is uw idee levensvatbaar?
  • Zoek naar informatie op internet voor uw branche

2. Een businessplan maken

Het is verleidelijk om meteen met uw zaak te beginnen. En er zijn ondernemers genoeg die op hun buikgevoel een prachtig bedrijf runnen. Maar in veel gevallen is het toch handig om eerst uw ideeën aan papier toe te vertrouwen in de vorm van een ondernemersplan. Banken eisen trouwens bij verstrekking van een financiering altijd zo’n ondernemingsplan.

Aandachtspunten:

  • Biedt uw ondernemingsplan inzicht?
  • Rechtsvorm kiezen
  • Welk geschat netto-inkomen hoort bij een brutowinst?

3. Geld binnenhalen

U gaat bedrijfsruimte huren, heeft behoefte aan een computer, heeft in sommige gevallen een voorraad nodig en misschien wilt u personeel aannemen. Kortom, u heeft behoefte aan liquide middelen.

4. Belastingen

Belastingen zijn voor ondernemers een lastig onderwerp. Maak daarom voordat u daadwerkelijk begint met uw bedrijf een afspraak met uw fiscaal adviseur. Wij zijn gespecialiseerd in het  begeleiden van startende bedrijven en kunnen u uitleggen waar u aan moet voldoen en hoe u zich kunt voorbereiden op de start van uw onderneming.

Aandachtspunten:

  • Aftrekposten voor ’echte’ ondernemers
  • Omzetbelasting
  • De eerste belastingaangifte

5. Een administratie opzetten

Een ondernemer moet een administratie bijhouden. U bent dat wettelijk verplicht. Bovendien moet u uw administratie zeven jaar bewaren. Het bijhouden van een administratie begint feitelijk al vóór het starten van uw bedrijf. Want ook kosten die u nog voor de officiële start heeft gemaakt voor uw bedrijf, mag u onder bepaalde voorwaarden aftrekken.

Aandachtspunten:

  • Opzetten van de administratie
  • Op zoek naar een administratiekantoor

6. Wat moet u regelen?

Na al het denk- en zoekwerk wordt het nu tijd om dingen echt te gaan doen. Hieronder nog een aantal stappen die u beslist moet nemen voordat u ’open’ kunt gaan.

Aandachtspunten

  • Schrijf u in bij instanties
  • Bescherm uw idee
  • Auto: privé of op de zaak?

7. Bedrijfsverzekeringen

Zorg dat u het bedrijf goed verzekert. Naast verzekeringen voor de onderneming moeten ondernemers ook verzekeringen voor zichzelf afsluiten.

Aandachtspunten:

  • Noodzakelijke verzekeringen
  • Regel uw pensioen

8. Praktische zaken

Nu u alle zaken achter de schermen heeft geregeld, is het tijd voor praktische zaken. Zoals het zoeken van representatieve bedrijfsruimte, het bedenken van een huisstijl en het bouwen van een goede en betaalbare website.

Aandachtspunten:

  • Op zoek naar een pand
  • Huisstijl en website

9. Aan ’t werk

Eindelijk… u gaat aan de slag. Hoe haalt u uw eerste klant binnen en berekent u uw uurtarief? En waar moet een goede factuur aan voldoen?

Aandachtspunten

  • Uw eerste klanten binnenhalen
  • Uurtarief berekenen

10. Personeel aannemen

U heeft succes. En gaat op zoek naar versterking. Maar hoe doet u dat? En waar moet u op letten?


Na 1 jaar

Uw bedrijf bestaat 1 jaar. Tijd voor een feestje? Of niet? Is uw bedrijf succesvol, of kunt u beter stoppen?

10 valkuilen voor ondernemers.

De helft van de startende bedrijven haalt het vijfjarig jubileum niet. Opvallend daarbij is dat startende ondernemers steeds weer dezelf de fouten maken. Vervelend voor hen maar leerzaam voor u.

» lees verder

Uw contactpersoon.


Peter Guijt RBc
Directeur / Belastingconsulent

Contact:
T. 071 407 10 44